Fotogalerie

Obraz pod Žďákovským mostem

DEN 1

Všechno začalo, když jsme se jeden večer vrátili z potápění. Přiběhl Mates s tím, že dávali reportáž na Nově, podle které si umělecká skupina Rafani půjčila obraz z Národní galerie, zapečetila ho do plechové krabice a hodila ze Žďákovského mostu na dno Orlíku. To ovšem byla výzva. Venca na ně hned zjistil kontakt a Rafani nám zapůjčili video z celé jejich akce.

Akce byla naplánovaná na neděli ráno, ale nakonec se narychlo jelo už v sobotu po obědě v sestavě Venca, Rozruch a Willy jako podvodní družstvo a Franta jako pozemní tým a lodník v jedné osobě. Po příjezdu na most jsme podle videa pátrali, odkud to házeli. To místo se nachází asi v polovičce mostu, poznali jsme to i podle odřeného zábradlí. Pak už stačilo jenom spustit dolů závaží na šňůře s bójkou, přijet s lodí a začít pátrat. Při bójkování na mostě nás načapali policajti, vyzvídali po nás co tu děláme, my jim říkali, že si měříme výšku mostu a šňůra nám spadla dolů. Šňůra i s bójkou už byla naštěstí dole, ale moc nám to nezbaštili, prý jak ji teď vytáhneme. Franta hned prásknul, že tu máme loď a že si pro ni zajedem, akorát nevíme jak dostat loď na vodu co nejblíž. Tak nám ještě poradili, že nejlepší to bude od zámku a přes ten zákaz vjezdu prej s jejich svolením můžeme. Takže akce byla posvěcená z nejvyšších míst!!!

Dojeli jsme tam, naložili cajky a hurá pod most. Kus před mostem nám chcípnul motor a museli jsme dopádlovat. Najednou se proti nám vynořil obrovskej parník, troubil jak o život a asi si myslel, že mu uhnem nebo co. Byla to hra nervů, ale my vydrželi a parník musel uhnout, ještě teď jeho kapitán asi prská vzteky. Pod mostem nás čekalo nemilé překvapení v podobě přetržené šňůry, a to zrovna tak blbě, že zmizela zrovna ta část se závažím. To nás ale neodradilo a šli jsme na to. Dno bylo skoro 52 metrů a viditelnost příšerná, takže jsme se vzápětí navzájem ztratili. Pouzdro s obrazem jsem v poslední chvíli našel. Vytáhl jsem šňůru, že ho aspoň vyvážu, ale nakonec mi cívka vypadla z ruky, tak jsem ji tam nechal a šel nahoru. Setkali jsme se až u břehu, odbouchali jsme deko, naházeli cajky do lodi a jeli zpátky k zámku.

Už skoro za tmy v zátoce před zámkem najednou motor škytnul a zastavil se. Modrý šíp, „lehce“ přetížený čtyřma chlapama s trojí kompletní výbavou vzápětí zalila zpětná vlna. Venca zařval potápíme se, my tři naskákali do vody, jenom suchozemec Franta zůstal stát v lodi po kolena ve vodě. My ji drželi ze všech sil aby se nepotopila, jenže to byl marný boj, nedalo se to udržet, nakonec i Franta nedobrovolně vystoupil a loď se převrátila. Tak jsme ji dotáhli ke břehu a v duchu počítali škody z poztrácené výstroje – v lodi zůstaly dvě nastrojené hliníkové flašky, dva foťáky, troje ploutve, rukavice a další „drobnosti“. U břehu jsme loď otočili zpátky a nevěřili svým očím – v různých jejích záhybech jsme nakonec našli všechno kromě jedné rukavice, masky a zátěžáku. Tak takhle teda vypadá z prdele klika… Motor už nahodit nešel a museli jsme dopádlovat. Domů jsme přijeli skoro o půlnoci a nálada byla na bodu mrazu.

DEN 2

A byl tu zase víkend. Celý týden jsme přemýšleli, jak to provést tentokrát. Jedno bylo jistý, nemělo cenu lézt pod vodu ve třech. Takže tam šel Jirka s Vencou, a já, tentokrát s Matesem, jsme dělali pozemní tým.

Tentokrát jsme našli cestu do zátoky kousek od mostu.  Mates vyrazil lodí s klukama pod most, já jsem zatím z mostu spouštěl šňůru, což se kupodivu obešlo bez asistence policie. Podle plánu měli kluci najít obraz, připevnit k němu náš zvedací vak a vystřelit ho na hladinu, Mates ho přiváže k lodi a dotáhne ke břehu. Kluci sjeli dolů a my čekali. Asi po dvaceti minutách vyprsknul nad hladinu gejzír vzduchu a vody, ale jinak se nedělo nic, vak nikde. Pořád jsme se dohadovali jestli to našli nebo ne. Po chvilce se objevila jedna bójka a plula ke břehu, pak i druhá. Po vynoření se nás Venca ptal, kde máme vak a my se divili a říkali mu, že se nevynořil. Kluci si mysleli, že si z nich děláme srandu, ale pravda byla krutá. Musel se z něj nějakým způsobem dostat vzduch a spadnul zpátky na dno i s obrazem. Ještě k tomu zase nešel nastartovat motor a my byli pěkně naštvaný. Venca už ho odsoudil do šrotu, ale nakonec naskočil a my dojeli v klidu až do zátoky. Celou cestu domů jsme se dohadovali co se mohlo stát, nálada byla opět mizerná. No, do třetice se to přece musí povést, krucipísek.

DEN 3

Po dvou neúspěšných pokusech vytažení obrazu ze dna Orlíku byla pramalá šance při tak malé viditelnosti obraz na dně najít. Přesto jsme na pondělí naplánovali třetí výpravu.

Lokalizace místa potopení obrazu proběhla stejným způsobem jako v předcházejících pokusech. Motor zase stávkoval, takže přesun pod most byl trochu složitější, ale nakonec jsme se na místo dostali.  Rozruch konstatoval, že viditelnost je ještě horší a obraz určitě nenajdeme. Zanoření proběhlo podle plánu, a potom následovalo už jen hmatové hledání pomocí natažené linky. Neuvěřitelné se ale stalo skutkem - v osmnácté minutě ponoru našel Rozruch  obraz i s částečně nafouklým vakem. Vak jsme odvázali, připevnili lano a začali stoupat k první dekompresní zastávce. Ve dvaceti metrech jsme na lano uvázali a nafoukli zvedací vak. Po dlouhé a nudné dekompresní zastávce jsme předali lano od obrazu klukům na loďce a ti ho začali táhnou ke břehu, kde po chvíli snažení schránku vytáhli na břeh, naložili do loďky a odvezli směr kotviště. Následně jsme obraz odevzdali do Národní galerie v Praze, kde jej prohlédla restaurátorka a konstatovala, že neutrpěl žádné vážnější újmy na zdraví a a tudíž ho od nás mohou převzít.

Rád bych poděkoval Mirkovi K. za podporu a zapůjčení detektorů na tuto akci. Velký dík patří také pozemnímu a potápěčskému teamu za příkladnou spolupráci pod vodou i na hladině při které si někteří sáhli hluboko do svých fyzických a psychických rezerv :-).

Odkazy k tématu a místu

Média: Reportáž o vylovení obrazu (TV NOVA 9.11.2006)   Zpráva o vylovení na iDNES (10.11.2006)

Most: Žďákov kdysi   Stavba mostu 1  Stavba mostu 2  Historie mostu a fotogalerie

Orlické vraždy: Virtuální muzeum kriminalistiky  iDNES 1. díl   iDNES 2.díl   Článek o cause a natáčení filmu Sametoví vrazi z časopisu Instinkt